Close

Gezond eten tijdens een hittegolf

Heb je tijdens broeierige dagen niet zoveel trek in eten? Of heb je geen zin om lang in de keuken te staan? Juist met dit warme weer is het erg belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Als je dat niet doet, dan ga je je futloos en moe voelen. Check hier mijn praktische kooktips.

Koude soep
Maak een fris soepje van tomaten en/of komkommer. Breng deze lekker op smaak met extra virgin olijfolie, zout en peper. Als je veel transpireert mag je tijdens deze hittegolf je zoutinname best iets verhogen.

Pittig eten
Je zou het niet verwachten, maar een pittige maaltijd kan heel verfrissend werken tijdens de hitte. Waarom denk je dat ze in warme landen zoals Azië vaak pittig koken? Door de pittige smaak ga je transpireren en dat werkt verkoelend. Vergeet daarnaast niet extra water te drinken.

Salades
Een rauwkostsalade is zo gemaakt. Kies veel verschillende kleuren groente. Pimp je salade met vers zoet seizoensfruit en een yoghurtdressing met verse kruiden. Lekker met wat vis of vleeswaren. In een handomdraai gemaakt.

Noten
Probeer geen tussendoortjes te eten. Vooral geen zoete tussendoortjes die je suikerspiegel een boost geven. Want na een boost, krijg je een dip. Als je trek hebt hoef je je honger niet direct te stillen. Als je dan toch wat eet, neem een handje noten boordevol gezonde vetten.

Sushi
Met dit hete weer is het heerlijk om sushi te eten. Gevuld met verse vis of vegetarische vullingen zoals rauwkost en omelet. Of neem een sushi bowl met groenten.

Steek de BBQ aan
Er is niets zo lekker om buiten te koken. Wel in de schaduw dan. Maak een lichte maaltijd met vis, rundvlees of kip van de barbecue. Vergeet de groenten niet! En maak ook een fruitsalade erbij van watermeloen, feta, rode ui en kruiden.

Drinken
Heel belangrijk is om voldoende te drinken. Water. Of maak je eigen ijsthee. Maar ook water met vers uitgeperste citroen, limoen of sinaasappel is een fijne dorstlesser. Je kunt water ook pimpen met verse munt, gember of rozemarijn.