Close

Mijn 10 gouden afslanktips



Ik mag al ruim 10 jaar mensen inspireren om lekker te koken en gezond af te vallen.
Dat wil ik graag vieren door mijn 10 gouden afslanktips met je te delen.


Waar ik voor sta is geen dieet, ik geef inzichten om stap voor stap een gezonde leefstijl te gaan leven.
Met een healthy gewicht en een happy leven als resultaat.

Gezonde groet, healthy chef Mathijs

10 gouden tips
om af te vallen

Als bonus kun je tevens gratis mijn mini-ebook downloaden.
Hierin staan mijn tien gouden afslanktips + tien lekkere gezonde recepten. Zie onderaan deze pagina.

Afslanktip 1:
Stop met eten net voordat je vol zit.

Als je langere tijd meer eet dan je lichaam nodig heeft, zal je lichaam de overtollige energie wat je hebt gegeten opslaan als vet. Leer weer te luisteren naar de signalen die je van je lichaam krijgt. Eet je altijd net iets minder dan je nodig hebt, dan zul je afvallen. Let op als je langdurig veel te weinig hebt gegeten. In dat geval zal je lichaam met de tegenovergestelde redenen ook alles zoveel mogelijk opslaan. In dat geval zul je eerst je lichaam moeten resetten en gedurende 4 weken veel meer te gaan eten. Kijk als leidraad naar mijn menu’s, ga daarna voelen en aanpassen.

Afslanktip 2:
Eet zoveel mogelijk vers voedsel.

Wat uit de natuur komt is goed. Onbewerkt eten is waar je lichaam blij van word. In natuurlijke voeding zitten de waardevolle stoffen waar je lichaam op kan bouwen. Eet zo min mogelijk spul waar reclame voor wordt gemaakt op tv. Hoe meer marketingbudget, hoe meer rommel er vaak in zit. Het lijkt misschien een hele opgave om altijd vers en natuurlijk te koken, maar na ongeveer 10 weken wil je nooit anders meer. Je nieuwe manier van denken en doen is dan ingebakken.

Afslanktip 3:
Geniet van eten, eet met aandacht.

Besteed net zoveel tijd aan het opeten als aan het bereiden van eten. Als het koken 30 minuten heeft gekost, mag je ook 30 minuten de tijd nemen om het op te eten. In alle rust, met alle aandacht die het verdient. Afleidingen zoals televisie, smartphones of het lezen van een boek leidt de aandacht af van het eten. Laat je hele lichaam bezig zijn met het eten zodat je meer naar je lichaam kunt luisteren.

Afslanktip 4:
Eet dingen die de mens al heel lang eet.

Eet niets wat je overgrootmoeder niet zou herkennen als eten. Als ‘eten’ extreem is bewerkt heeft je lichaam er absoluut moeite mee om te verteren. Alles wat de mens meer dan 100 jaar geleden at, is voedsel waar ons lichaam en spijsvertering op berekend is. Transvetten, kleurstoffen, kunstmatige smaakstoffen… liever dus niet. Zeg maar dag tegen chips, zakjes, pakjes en snoep.

Afslanktip 5:
Eet in de juiste verhoudingen.

Eet gedurende de dag en tijdens een maaltijd niet eenzijdig. Je merkt aan je lichaam wanneer je het overbelast met eenzijdig voedsel. Als je als ontbijt alleen een bak fruit, yoghurt óf granola zou eten dan is dat eenzijdig voor je lichaam. Alleen brood met jam is ook eenzijdig omdat je dan alleen koolhydraten en suiker eet. Een bord friet bestaat voornamelijk uit koolhydraten en vet. Als je de juiste combinaties maakt met je gezonde verstand, kies je voor de bewuste balans op je bord.

Afslanktip 6:
Schep veel groenten op.

Het klinkt misschien heel voor de hand liggend dat ik het zeg, maar het is nodig. Momenteel eet 95% van Nederland te weinig groenten. Mijn advies is om dagelijks 500 gram groenten te eten. Dat lijkt veel. En dat is het waarschijnlijk ook, omdat je nu waarschijnlijk te weinig groenten eet. Groenten vullen je maag en voeden je lichaam. Zodra je meer groenten gaat eten ga je je lichaam meer voeden met gezonde voeding vol vitaminen en mineralen. Meer groenten betekent ook gelijk: minder rommel, snacks en snoep. Maak groenten spannend en lekker, je hoeft groenten en rauwkost niet als konijn te eten. Probeer bij iedere maaltijd groenten te eten.

Afslanktip 7:
Maak van variëren een sport.

Daag jezelf uit om zoveel mogelijk verschillende dingen te eten. Als je een lijst op alfabetische volgorde zou bijhouden wat voor verschillende dingen eet, kom je waarschijnlijk tot het inzicht dat je best wat meer kunt gaan variëren. Kijk, als je één keer per maand een snack of friet zou eten, is er niets aan de hand. Een keertje is een uitzondering. Bij de tweede keer wordt het ‘t begin van een slechte gewoonte. Iedere week dezelfde dingen eten is niet handig omdat je daardoor bepaalde voedingsstoffen gaat missen. Ik bedoel hiermee groenten, fruit, koolhydraatbronnen, vis en vlees, alle voeding dus.

Afslanktip 8:
Kies voor complexe koolhydraten.

De ene koolhydraat is de andere niet. Snelle koolhydraten zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel én geven je slechts kort een verzadigd gevoel. Daarom is het gezonder om voor de complexe koolhydraten te gaan. Complexe koolhydraten zitten in: zilvervliesrijst, volkorenpasta, volkorenbrood, aardappelen, peulvruchten, fruit, groenten en hele ontbijtgranen. Mijn advies is om bij 2 maaltijden een afgepaste portie complexe koolhydraatbron te eten en bij 1 maaltijden koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden.

Afslanktip 9:
Drink vooral water en thee.

Frisdrank is een verslavende suikerdrank. Door telkens het lichaam te belasten met suiker blijft het insuline aanmaken en dat zit vetverbranding in de weg. Light frisdranken zijn verwarrend voor het lichaam want kunstmatige zoetstoffen houden namelijk het lichaam voor de gek. Doe je lichaam een plezier en stop met zoete dranken. Drink lekker water en thee. Water zorgt ervoor dat ons lichaam zichzelf kan reinigen en water geeft energie. Daarom adviseer ik om minimaal zo’n 2 liter water per dag te drinken. Pimp je water met een paar stukjes vers fruit of voeg wat verse kruiden toe. Thee drinken is ook prima en dat kun je de hele dag door doen. Zet groene of witte thee met heet water van ongeveer 80 graden, dit komt de smaak ten goede. Pas op met van die smaakjesthee; daar zit soms veel zoethout in, een stofje die uw bloeddruk kan laten stijgen.

Afslanktip 10:
Kook met specerijen en verse kruiden.

Je leest het goed. Hier staat niet, minder het gebruik van zout, maar dat is wel het resultaat wat ik beoog. Door met specerijen en verse kruiden te koken, geef je je gerechten écht smaak. Hierdoor ga je meer genieten van eten, ervaar je meer complexe smaken en dimensies. Kook met lef en experimenteer. Verwarm specerijen lekker mee tijdens het koken en de meeste groene kruiden voeg je pas op ‘t laatst toe. Hierdoor hoef je automatisch minder zout te gebruiken en dat is beter voor je bloeddruk. Sowieso eet je waarschijnlijk al minder zout omdat je vers kookt omdat ik kant en klaar producten, pakjes en zakje vaak veel zout zit. Mijn advies is om aan tafel eventueel naar smaak nog een beetje zout toe te voegen vanuit een zeezoutmolen. Zwarte peper kun je royaal gebruiken, ook lekker grof gemalen uit de molen.


Heb je na het lezen van deze 10 afslanktips zin om samen met mij te werken aan je doelen? Dat kan! Lees de info onderaan deze pagina.

BONUS EBOOK GRATIS

Wil je het ebook?
Vul dan hier je naam en e-mailadres in om je aan te melden voor mijn smakelijke nieuwsbrief.
​​​​​​​Download direct de PDF van het ebook met tien recepten en de tien gouden afslanktips.

Samenwerken aan je doelen?

Wil je gezond afvallen? Of lekker gezond koken?

Wil je graag met mij samen werken aan je doelen? Dat kan! Het afgelopen jaar heb ik meer dan 25.000 mensen online mogen begeleiden met mijn online programma’s. Je kunt het zien als een cursus die je volgt waarbij je vier weken lang van mij dagelijks een inspirerende video en les ontvangt. De online programma’s gaan over gezond afvallen en lekkerder in je vel zitten. Ook heb ik twee programma’s waarin ik je door middel van kookvideo’s leer hoe je lekkerder en gezonder kunt koken. Tijdens de vier weken die de programma’s duren coach ik je via de speciale besloten Facebook-groep waar we met de groep contact met elkaar hebben.

Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar neem voor meer informatie even een kijkje op mijn website waar in een overzicht alle online programma’s staan die ik geef:
https://online.mathijsvrieze.nl


GELIJK STARTEN?

Op maandag 29 april start ik weer met een nieuwe groep deelnemers en ik heb nog een aantal plekken over. Ik deel in 4 weken mijn kennis over voeding, leefstijl en mindset. Je leert wat deze drie elementen met je lichaam doen en hoe je deze inzichten eenvoudig kunt toepassen. Stap voor stap ga je aan de slag met mijn succesvolle 15-stappen strategie om af te vallen, waarmee je eenvoudig een gezond gewicht kunt bereiken en behouden. Meer informatie over dit programma vind je op:
https://www.mathijsvrieze.nl/gezondafvallen/


Vrolijke groet, healthy chef Mathijs